Werkboek Studielift123
26 In dit lesblok gaan leerlingen zelf toetsvragen bedenken aan de hand van de eerste drie niveaus van de taxonomie van Bloom. Bloom bedacht deze taxonomie om kennisniveaus in te kunnen delen, hij onderscheidde hierbij zes niveaus: 1. Onthouden: (Her)kennen, benoemen en beschrijven. 2. Begrijpen: Inzicht hebben in de leerstof, samenvatten, uitleggen en interpreteren. 3. Toepassen: De leerstof in een andere context kunnen toepassen, uitvoeren en gebruiken. 4. Analyseren: Verbanden en relaties tussen de verschillende onderdelen uit de leerstof kunnen leggen, vergelijken, splitsen en organiseren. 5. Evalueren: Leerstof kunnen motiveren, controleren, beoordelen en bekritiseren. 6. Creëren: Vanuit theorie nieuwe ideeën of gezichtspunten genereren, plannen, bouwen, uitvinden, ontwerpen en maken. Voornamelijk de eerste drie niveaus worden op het VO gebruikt, de laatste drie niveaus worden ook wel in de bovenbouw van het VO, maar voornamelijk op het HBO en de universiteit gebruikt. Je kunt pas naar een hoger niveau als je voorgaande niveaus beheerst. Dit betekent bijvoorbeeld dat je de leerstof dus pas kunt toepassen als je het feitelijk kunt onthouden en hebt begrepen. Door leerlingen zelf toetsvragen te laten bedenken op de eerste drie niveaus, gaan zij ook makkelijker de inzicht- en toepassingsvragen tijdens toetsen herkennen en beantwoorden. Neem pagina 114 t/m 118 met de leerlingen door. Laat hen aan de hand van de voorbeeldvragen nu drie soorten vragen maken over een paragraaf uit een schoolboek; een kennisvraag, een inzichtvraag en een toepassingsvraag. Deze vragen kunnen zij op een leer- of mindmapkaartje in dezelfde kleur als de bijbehorende mindmaptak zetten, zodat het visuele brein betrokken wordt bij de vragen en antwoorden. Taxonomie van Bloom Lesblok 30 minuten Onderwerp Leren leren Boek Hoofdstuk 7, pagina 113-121 Werkblad 18 Werkvorm Individueel of in tweetallen werken 18 begrip ? begrip ?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=