Werkboek Studielift123

51 In de hoofdblokken van Studielift 2 is het onderwerp mindset al behandeld. met dit keuzeblok kun je het onderwerp herhalen. Uitleg aan klas Waarom is de ene leerling altijd gemotiveerd om nieuwe dingen te leren en te leren van de fouten die hij of zij maakt, en is een andere leerling dat niet? Succes bereik je niet alleen met je talenten en vaardigheden. Het hangt ook af van je mindset, je denkstijl. De psychologe Carol Dweck ontdekte tijdens een onderzoek naar motivatie dat er twee soorten mindsets bestaan als we kijken naar leren en motivatie: de statische mindset en de groeimindset. Statische mindset / fixed mindset Iemand met deze mindset gaat ervan uit dat intelligentie vast staat. Dit betekent dat hij van mening is dat dingen vast staan, je kunt iets of je kunt het niet. Oefenen heeft weinig zin want je wordt er niet beter in. Hij vermijdt uitdagingen, want dan kun je fouten maken. Hij zoekt steeds bevestiging van zijn intelligentie, persoonlijkheid of karakter. Het draait om succes hebben, slim overkomen, geaccepteerd worden en je als een winnaar voelen. De grote angst is falen, dom overkomen, afgewezen worden en je als een verliezer voelen. Hij schiet in de verdediging als iets niet lukt en geeft het al gauw op. Inspanning is zinloos, want als je echt een genie bent, dan hoef je je niet in te zetten. Het resultaat van de statische mindset is dat je niet echt ontwikkelt en dus minder bereikt dan mogelijk is. De statische mindset beperkt de prestaties. Groeimindset / growth mindset Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament, maar iedereen is in staat om te veranderen door te leren en ervaringen op te doen. Iemand met deze mindset gaat ervan uit dat hij zijn basiskwaliteiten kan ontwikkelen door er moeite voor te doen. Intelligentie is te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat hij graag wil leren. Denkt hij dat hij een Einstein wordt? Nee, maar hij gelooft wel dat de ware potentie van de mens onbekend is en dat het niet te voorspellen is wat hij kan bereiken door jarenlang te werken en te oefenen. Iemand met een op groei gerichte mindset is blij met uitdagingen en geeft niet op bij tegenslag. Inspanning is de weg tot meesterschap. Iemand met een op groei gerichte mindset leert van kritiek en laat zich inspireren door het succes van anderen. Het resultaat van deze mindset is dat je een steeds hoger niveau bereikt. Een fixed mindset is niet slecht of fout, maar kan je wel in de wegzitten als je nieuwe dingen wilt leren. Oefenen in een growth mindset helpt je hierbij. Laat de leerlingen in hun werkboek het verschil tussen fixed en growth mindset doornemen. Vraag klassikaal of leerlingen zich herkennen in één van de twee mindsets. Laat hen vervolgens individueel aangeven in hun werkboek aan welk van de voorbeelden zij de komende tijd gaan werken. Hoe gaan zij zich van een fixed naar een growth mindset ontwikkelen? Sta jij open voor ontwikkeling en groei? Onderwerp Inzicht / zelfkennis Boek Hoofdstuk 8, pagina 131-134 Werkblad 10 10

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=