Mentorboek Studielift123

238 Onderwerp Zelfvertrouwen / zelfbeeld Boek - Werkblad Geen De kwaliteiten van onze klas In dit keuzeblok gaan leerlingen goede eigenschappen en kwaliteiten van elkaar benoemen. Elke leerling schrijft zijn/haar naam op een vel papier en tekent daaronder de omtrek van zijn/haar handen. • De tekeningen worden doorgegeven en in één van de vingers schrijft de volgende leerling een goede eigenschap van de persoon in kwestie. Bijvoorbeeld: ‘Sophie is lief voor de anderen.’ Daarna worden de tekeningen opnieuw doorgegeven. • Als elke vinger ingevuld is (of tweemaal ingevuld, indien de tijd het toelaat), wordt de tekening teruggegeven aan de persoon wiens naam bovenaan staat. • Geef iedereen de gelegenheid om te bekijken wat er in zijn/haar hand geschreven staat. Bespreek klassikaal de volgende vragen: • Hoe voelt het om goede dingen over jezelf te lezen? • Hoe voelt het om iets positiefs op te schrijven over iemand anders? • Klopt het beeld dat je van jezelf hebt met het beeld dat de anderen van je schetsen? • Zijn er verrassende dingen opgeschreven? • Heeft er iemand graag nog wat meer uitleg bij wat er geschreven staat? • Vond iemand het moeilijk om positieve dingen van klasgenoten te benoemen? Variant • Ieder schrijft een goede eigenschap van zijn/haar linkerbuur op een briefje. • Al de briefjes worden verzameld in een pot of zakje en door elkaar geschud. • Iemand mag een briefje uit de pot trekken en de eigenschap voorlezen. Aan wie denk je dat deze goede eigenschap wordt toegeschreven en waarom? • Als degene die het briefje trok de juiste persoon niet kan raden, mogen de andere leerlingen helpen zoeken en argumenteren tot ze de juiste eigenaar gevonden hebben. Deze mag op zijn beurt een nieuw briefje trekken en het proberen bij de juiste persoon te brengen. 80

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=