Theorieboek Studielift123

90 Aantekeningen maken De voorbereiding voor toetsen begint natuurlijk al tijdens de les. In hoeverre let jij goed op en maak je aantekeningen? Wist je dat het maken van aantekeningen je thuis heel veel (leer)werk kan schelen? We zetten de voordelen van het maken van aantekeningen voor je op een rij: → De docent legt aan de hand van je studieboeken de theorie uit. Je ontdekt tijdens de uitleg direct of je de theorie uit het hoofdstuk begrijpt. Is dat niet het geval, dan kun je meteen gerichte vragen stellen. → De docent vertelt altijd extra dingen die niet in je boek staan. Die extra vertelde lesstof kan terugkeren in de vorm van een toetsvraag. Als je geen aantekeningen maakt, mis je dus die extra stof en dat kan jou punten schelen tijdens het maken van een toets. → Tijdens de les kun je de leerstof uit het boek alvast voorkauwen en de structuur en grote lijnen van het totale hoofdstuk ontdekken. Dit scheelt je thuis tijd bij het samenvatten. → De docent vertelt wat hij belangrijk vindt en waar dus hoogstwaarschijnlijk vragen over gesteld gaan worden. Luister goed naar signaalwoorden en -zinnen als ‘dit is belangrijk’, ‘dit komt zeker terug in de toets’, ‘hier kun je een vraag over krijgen’, enzovoort. → Je kunt tijdens de les vragen op welke manier het betreffende hoofdstuk getoetst gaat worden. Is het een toets met open vragen of meerkeuzevragen? Worden het kennisvragen of toepassingsvragen? Moet je berekeningen maken? Vervallen er een aantal paragrafen? Deze input kun je gebruiken voor je planning om de toets voor te bereiden. Je kunt beter inschatten hoeveel tijd je nodig hebt om te leren. → Het combineren en afwisselen van zintuigen versterkt het geheugen. In de les leer je op gehoor. De intonatie en beleving van de docent helpen je de theorie beter te begrijpen en onthouden. Maar hoe maak je nu het beste aantekeningen? Aantekeningen maken blijkt in de praktijk vaak lastiger dan je denkt. Natuurlijk kun je gewoon de belangrijkste dingen in chronologische volgorde opschrijven in een schrift of collegeblok, maar dit heeft een aantal nadelen: Er worden geen onderlinge verbanden gelegd. Er wordt geen structuur of volgorde aangegeven. Overschrijven of letterlijk opschrijven wat je hoort is een automatisme, dus worden je hersenen niet geprikkeld om de leerstof actief te verwerken.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=