Theorieboek Studielift123

161 Omgaan met docenten In dit laatste hoofdstuk onthul ik jou één van de grootste geheimen die er bestaan: docenten zijn ook maar mensen! Echt waar. Het zijn mensen, zoals jij en ik; vaders, moeders, broers, zussen, zonen, dochters. En zij maken dezelfde dingen mee in het leven als jij en ik. Leuke, maar ook vervelende dingen. Dus ook zij hebben de ene dag een betere dag dan de andere. Zij zullen dus ook niet altijd op dezelfde manier reageren als je iets niet snapt of als je niet oplet tijdens de les. Vaak verwachten leerlingen dit wel. Docenten moeten altijd leuk en aardig zijn, bereid zijn je te helpen en een goed humeur hebben. Maar jouw humeur zal ook niet altijd even zonnig zijn. En als jij je dag niet hebt, wil je ook dat anderen rekening met jou houden. Als je je dit realiseert, wordt het waarschijnlijk makkelijker om positiever naar je docenten te kijken. In het voorwoord van dit boek heb ik al geschreven dat jij grotendeels verantwoordelijk bent voor jouw resultaten op school. Jouw docenten kunnen jou alleen maar helpen om goede resultaten te halen. Natuurlijk heb je met de ene docent een sterkere klik dan met de ander, maar dat maakt de ene docent nog niet per se beter dan de ander. En niet onbelangrijk: hoe ga jij met je docenten om? Stel je voor dat jij een spreekbeurt houdt en je hebt hier heel veel tijd en aandacht aan besteed. Je hebt een mooie presentatie gemaakt en meerdere malen geoefend om het verhaal vloeiend te kunnen vertellen. Het moment van jouw spreekbeurt is aangekomen en wat blijkt? Niemand is geïnteresseerd in jouw verhaal. Er wordt gekletst, achterom gekeken, geen antwoord op jouw vragen gegeven. Kortom, het lijkt wel of je er niet staat. Hoe voelt dit? Niet leuk toch? Heb je zo je best gedaan en waarvoor? Verplaats je dan nu eens in de rol van docent. Je hebt jaren gestudeerd om in een vak les te kunnen geven dat jij geweldig vindt. Jouw vak is het mooiste vak dat er is en je wilt alle leerlingen enthousiast maken voor dit vak. Je bereidt lessen voor en je wilt zorgen dat alle leerlingen jouw vak begrijpen en leuk vinden, zodat ze goede cijfers halen voor dit vak. En dan sta je voor de klas. En je komt tot de conclusie dat er enorme verschillen tussen leerlingen zijn...en dat er veel leerlingen zijn die blijkbaar niet zo geïnteresseerd zijn in je vak, omdat ze totaal niet opletten en de les verstoren.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=