Theorieboek Studielift123

48 Een goede samenvatting maken is moeilijk. Je moet begrijpen waar een stuk tekst over gaat en wat voor soort vragen je over de tekst kunt krijgen tijdens een toets. Chronologisch samenvatten (stukjes tekst uit je boek onder elkaar opschrijven) werkt vaak niet goed, omdat je geen verbanden kunt aangeven tussen de verschillende onderwerpen. In dit hoofdstuk worden acht verschillende manieren van samenvatten behandeld, ook wel leertechnieken genoemd. In leerjaar 1 ga je aan de slag met een mindmap, Cornell-schema en tekstschema. In leerjaar 2 behandelen we een woordweb, tijdlijn en conceptmap, en in leerjaar 3 tenslotte een stroomschema en een infographic. De leertechniek die het meest uitgebreid aan bod komt is de mindmap. Een mindmap combineert de kracht van zowel ons visuele brein (kleuren en plaatjes) als ons analytische brein (woorden en getallen). Een mindmap maken is in het begin best lastig, omdat het je dwingt goed naar de tekst te kijken en de juiste sleutelwoorden te benoemen. Als je eenmaal goed kunt mindmappen, zijn alle andere leertechnieken makkelijker om mee te werken. Wat is mindmappen? Mindmappen is een manier van samenvatten of een overzicht maken. Hierbij maak je meer gebruik van de samenwerking tussen je visuele brein en je analytisch brein. Je werkt met plaatjes en kleuren, en je zet de gegevens in een logische volgorde. Mindmappen = een kaart maken van je hersenen. Mindmappen kun je onder andere gebruiken bij het voorbereiden van een presentatie of werkstuk, het maken van aantekeningen tijdens de les en het maken van samenvattingen. Met een mindmap zie je goed de verbanden tussen de onderwerpen van een hoofdstuk, waardoor je beter inzicht krijgt in de gehele theorie van een hoofdstuk of boek. Een mindmap van je leerwerk geeft structuur en overzicht. Je kunt bijvoorbeeld tijdens de les een mindmap maken van wat de docent vertelt. Dit doe je dan met potlood of pen in één kleur. Anders kun je niet bijhouden wat de docent vertelt.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=