Tijdens deze training worden de mentoren zelf getraind in studievaardigheden als snellezen, mindmappen, plannen en huiswerk ‘toetsklaar’ zetten, zodat zij deze vaardigheden ook goed aan hun leerlingen kunnen aanreiken. Daarnaast gaan we uitgebreid in op de opbouw van de lessen en de doorlopende leerlijn en kijken we naar de aansluiting van de lessen bij de visie en wensen van jullie school.
De mentortraining kan op drie manieren worden gevolgd:
We starten met een online kick-offsessie van 30-45 minuten, waarin we onze gezamenlijke doelen en afspraken maken met betrekking tot de invoering van de mentormethode en het volgen van de online lessen. De mentoren volgen na deze sessie de online trainingsmodules in hun eigen tempo en beschikbare tijd, doch binnen een afgesproken termijn. Na dit termijn volgt er een sessie van drie uur op locatie, waarbij we de geleerde vaardigheden kort evalueren, vragen doornemen en gezamenlijk de start van de doorlopende leerlijn van jullie school vaststellen. Extra mentoren kunnen in de loop van het schooljaar of vervolgjaren eenvoudig individueel de modules volgen. |
De training wordt in twee dagen van 9.00-15.30 uur op school gegeven met een minimum aantal van acht deelnemers. Tijdens de trainingsdagen gaan we gezamenlijk aan de slag met de verschillende vaardigheden. Thuis wordt er geoefend met snellezen en plannen, de overige oefeningen worden tijdens de trainingsdagen gedaan. Aan het eind van beide dagen kijken we met elkaar naar het aanbod van hoofdblokken en keuzeblokken en wat de meest passende doorlopende leerlijn is voor jullie school. |
De training wordt in drie dagdelen van 13.00-17.00 online, met een minimum aantal van zes deelnemers. Tijdens de online sessies gaan we gezamenlijk aan de slag met de verschillende vaardigheden. Thuis wordt er geoefend met snellezen en plannen en het maken van een toetsklare mindmap, de overige oefeningen worden tijdens de online sessies zelf. Aan het eind van elke sessie kijken we met elkaar naar het aanbod van hoofdblokken en keuzeblokken en wat de meest passende doorlopende leerlijn is voor jullie school. |
Doordat mentoren zelf in al deze vaardigheden worden getraind, kunnen zij deze na de training direct aan hun leerlingen aanreiken, zodat deze het beste uit zichzelf kunnen halen.
Het samen bespreken van de voor de school passende leerlijn creëert commitment en samenwerking binnen het team.
Materiaal opleiding