Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Training 'Snel leren = leuk leren'
voor mentoren en docenten
2x 7 uur



De overgang van de basisschool naar de middelbare school is voor veel leerlingen een sprong in het diepe; ineens krijgen zij 10-15 vakken waar ze huiswerk voor krijgen en zij moeten dit van de één op andere dag zien te plannen en organiseren. Met behulp van de cursuslessen uit 'Snel leren = leuk leren' geef jij je leerlingen meer grip op hun huiswerk door dit beter te plannen en organiseren. Daarnaast krijgen zij inzicht in hun ideale manier van leren en technieken om dit te verbeteren. Zo leren zij 2-4x sneller lezen, samenvatten met behulp van mindmaps en beter onthouden dankzij geheugentechnieken.

Het resultaat is snel zichtbaar omdat alles wat er tijdens de lessen wordt behandeld direct toepasbaar is op het huiswerk.

De volgende vragen worden tijdens de cursus beantwoord:

  • Hoe pak ik het beste mijn huiswerk aan?
  • Hoe bouw ik het leren voor een toets of tentamen op?
  • Hoe leer ik sneller te lezen en tegelijkertijd beter te onthouden?
  • Hoe kan ik hetgeen ik leer, langer onthouden?
  • Hoe maak ik een haalbare planning?
  • Hoe maak ik leren leuker?

Kijk voor meer informatie over de opleiding ‘Snel leren = leuk leren’ op deze pagina.

Wil je deze training in company voor een heel team, vul dan onderstaand aanvraagformulier in of mail naar info@studielift.nl.

Aanvraagformulier workshop, training of lezing

Training 'Actief leren leren'
voor mentoren en docenten
2x 7 uur
(bovenbouw)



Vanaf de bovenbouw havo-vwo wordt meer zelfstandigheid en inzicht van leerlingen verwacht. Daarnaast krijgen de vakken binnen het profiel een verdieping en moeten zij de lesstof echt goed gaan beheersen. Toetsen bestaan grotendeels uit inzicht- en toepassingsvragen wat een actievere leerhouding vraagt. Met behulp van de cursuslessen uit 'Actief leren leren' leer jij jouw leerlingen werken en leren vanuit hun eigen kwaliteiten en vaardigheden. Zij gaan leren reflecteren op hun eigen leerhouding en leergedrag en ontdekken welke invloed hun mindset en motivatie op hun leerresultaten hebben. Ze leren focussen op hetgeen waar ze invloed op hebben en ze gaan met behulp van hun eigen ideale leermix  een persoonlijk leerplan samenstellen. Onderwerpen uit de cursus:

Leerhouding:
  • Zelfinzicht a.d.h.v. kwaliteiten, vaardigheden, talenten, competenties.
  • De vier scenario’s van mindset versus motivatie.
  • Reflecteren op eigen leerhouding en -gedrag m.b.v. het STARR-model.
  • Doelen stellen m.b.v. de SWOT-analyse.
  • Cirkel van invloed en betrokkenheid.
  • Leren van fouten en successen.
  • De ideale leermix.
  • Het persoonlijk leerplan.

Leergedrag
  • Executieve functies -> leerstrategieën -> studievaardigheden
  • Taxonomie van Bloom.
  • Aantekeningen maken.
  • Samenvatten algemeen.
  • Cornell-schema, tekstschema, conceptmap, woordweb, mindmap, stroomschema, tijdlijn, infographic.
  • Overhoren m.b.v. de kubustest.Overhoren m.b.v. de kubustest.
  • Toetsweek voorbereiden.
  • Profielwerkstuk.

Kijk voor meer informatie over de opleiding ‘Actief leren leren’ op deze pagina.

Wil je deze training in company voor een heel team, vul dan onderstaand aanvraagformulier in of mail naar info@studielift.nl.

Aanvraagformulier workshop, training of lezing

Geïntereseerd in ons mentorprogramma?